Politisk teologi. Åbo Akademi.

torsdag 9 december 2010

Hauerwas&Millbank - dialog

Diskussionen mellan Stanley Hauerwas och John Millbank är intressant. Ärligt talat är jag inte helt lika blown away av det hela som jag trodde att jag skulle bli, Millbank gav en ganska självcentrerad bild av sig själv genom att hålla mycket (läs: onödigt) långa talturer medan Hauerwas gav repliker på några meningar. Jag sökte genom hela dialogen efter ämnen som jag skulle kunna ta fasta på i mitt inlägg, och i slutändan har är jag kvar med ett endaste ämne.

För att citera herr Hauerwas "How can christians be interesting enough that other people want to talk to us?"

Det är en spännande fråga. En akut fråga. En fråga som säkerligen har många nyanser och dubbelt så många svar. Dock måste jag erkänna att för mig är svaret mycket enkelt.

Ärlighet. Engelskans Truthfulness är snäppet bättre nyanserad för att fånga upp min tanke. Ärlighet mot vad? Mot Gud, mot sig själv, mot livet. Med risken att låta mycket cliche vill jag påstå att lögnen är vår största fiende som kristna. Ärlighet att inse att den kristendom jag praktiserar är skrämmande ofta en slaggs hobby-kristendom som bara påverkar vissa delar av mitt liv, ärlighet nog att inte förtränga de delar av mitt liv där min tro inte gäller utan integrera de delarna med min tro. Ärlighet nog att förstå att detta inte är en en gångs process utan en pågående kamp som varar hela livet. Den goda kampen.

Varför är detta unikt? För att för världen betraktas ärlighet inte som ett självendamål, man bör endast vara ärlig när det gagnar en, ett försök för konsekvent ärlighet betraktas snarast som en idiotisk kuriositet. Men kanske också som något intressant. Kanske något som man blir imponerad av.

3 kommentarer:

  1. Ärlighet eller truthfulness, fullness of truth. I Hauerwas föreläsning om Bonhoeffers tog han upp sanning och politik. Dels funderade jag på att livet i Kristus, medmänniskan, Ordet, predikan och gudstjänsten är något som sakta men säkert avslöjar sanningen, hurdan människa man är, den man skulle vilja vara, ansvaret för andra utöver än själv osv.

    Men en intressant point som Hauerwas, eller Bonhoeffer, tog fram var att vi sedan syndafallet har måstat klä oss. Allt i våra liv skall inte vara fullt synligt, trots att detta kan bli en grogrund för lögner.

    Med andra ord sanning, men inte cynisk sanning eller hela sanningen till alla. Men hela sanningen inför Gud tänker jag.

    SvaraRadera
  2. Intressant att du fäster dig vid en dygd som det som gör de kristna intressanta för andra. That means I need to get my shit in order. Sluta ljuga. Sluta med halvsanningar.

    Näe, jag håller med, det är det Annorlunda som väcker intresset (eller får människor att dra sig tillbaka). Men jag tror att dygdighet för dygdens skull (eller för att dygd är rätt och gott) är inte det enda. Ärlighet som dygd är ett av områdena, men ärligheten behöver andra dygder vid sin sida för att vara något gott och eftersträvansvärt. Man kan vara en mycket illvillig, ärlig människa. Därför behövs det mera än endast ärlighet. Men detta torde den goda kampen föra med sig: en allaround dygdighet.

    Så, jag håller med med ärlighetens centralitet. Hauerwas tal om Bonhoeffer visar på detta, men samtidigt lyfter det fram en annan aspekt. Frågan gäller inte bara ärlighet som dygd, du kanske menar ärlighet på ett annat vis, utan också det man är ärlig angående.

    Därför vill jag till ärlighetens cetralitet tillägga två ting: 1) ärlighet i sig själv är inte nog (jag tror att vi kan tänka oss ärligt illvilliga människor) och 2) det finns mera än bara dygd som är intressant, det finns också en berättelse.

    För att återgå till diskussionen som detta är hämtat från, så tycker jag att den följande kommentaren av Milbank ger ett vidare perspektiv på intressefrågan:

    "The secular world is never interested in liberal theology - why would they be? You know, nihilism light. Why bother? Why go there? You know, a sort of gently baptised Hegel, Heidegger, Derrida, Marx, whatever. You know, of course the secular world is never interested in that." - Milbank

    SvaraRadera
  3. Haha, ja fastna o för hur vi ska få människor att tala med oss :D
    Kanske vi borde tala om saken :D

    SvaraRadera