Politisk teologi. Åbo Akademi.

lördag 2 oktober 2010

Om en fråga

Den fråga som jag har funderat den förra föreläsningen är huruvida våld alls kan klassificeras som bruk av makt i belysning av trosbekännelserna.

Jag tror på en enda Gud,
allsmäktig Fader,
skapare av himmel och jord, 
av allt vad synligt och osynligt är;
och på en enda Herre, Jesus Kristus,
Guds enfödde Son,
född av Fadern före all tid,
Gud av Gud,
ljus av ljus,
sann Gud av sann Gud,
född och icke skapad,
av samma väsen som Fadern,
på honom genom vilken allting är skapat;
som för oss människor
och för vår salighets skull
har stigit ned från himmelen
och tagit mandom genom 
den Helige Ande av jungfru Maria
och blivit människa;
som ock har blivit för oss korsfäst
under Pontius Pilatus,
lidit och blivit begraven;
som på tredje dagen har uppstått, 
efter skrifterna,
och stigit upp till himmelen
och sitter på Faderns högra sida;
därifrån igenkommande i härlighet
till att döma levande och döda,
på vilkens rike icke skall varda någon ände;

Om vi tror att Gud är allsmäktig och tänker att våld att bruk av makt så måste vi komma till slutsatsen att också våld härstammar från Gud. Detta skulle i sin tur göra läsningen av hela trosbekännelsen omöjlig, eftersom då skulle det sättet som Jesus levde inte nödvändigtvis alls vara viktigt som en helhet, utan det enda viktiga skulle vara korset och uppståndelsen.

Det finns sätt kringgå denna tolkning genom att hävda att den makt vi har fått av Gud är något i sig själv neutralt som går likväl att använda för gott och för ont. Problemet däri är dock att då isolerar man ett attribut av den oändliga och outsägliga Fadern ifrån resten av honom, som om hans allsmäktighet inte hade något att göra med hans vilja eller hans Logos, Sonen.

Varifrån härstammar då våld? Inte från Gud är den enda spekulation som jag är färdig att ge mig ut på. Skulle man inte kunna säga att våld är "förfalskat makt" ? Hade inte Barth några tankar om das Nichtige, det som Gud inte skapade?

2 kommentarer:

  1. Kanske skäl att återkomma till distinktionen mellan makt och auktoritet som vi gjorde på föreläsning nr 2 + att man givetvis kan definiera makt på olika sätt. Om man drar likhetstecken mellan makt och våld måste man givetvis ha ett maktbegrepp som just betonar att man med makt tvingar någon till något som hon annars inte skulle göra.

    Sedan kanske man kan tillägga att det kanske finns goda former av våld också... Igen en "heretisk" tanke i det liberala samhället, men det vore nog svårt att argumentera för att Gud aldrig skulle använda våld i bibeln. Svåra frågor.

    SvaraRadera
  2. En sak till, något teolognördig, men pantokrator betyder ju egenligen "allhärskare", och man kan väl läsa resten av nicaenum just som en utläggning av hur Guds härskande skiljer sig från maktutövning som bygger på våld:

    som för oss människor
    och för vår salighets skull
    har stigit ned från himmelen
    och tagit mandom genom
    den Helige Ande av jungfru Maria
    och blivit människa;
    som ock har blivit för oss korsfäst
    under Pontius Pilatus,
    lidit och blivit begraven;
    som på tredje dagen har uppstått,
    efter skrifterna,

    SvaraRadera